Toen Marie Wynants veertien was, stortte ze zich op de wereld van de dans. Ze schreef zich in aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen en legde zich enerzijds toe op het hedendaagse dansrepertoire, anderzijds op het analyseren van lichaamsbeweging. Omdat ze dagelijks werd geconfronteerd met discipline en de hang naar perfectie in de danswereld, ontwikkelde ze een sterk gevoel voor esthetiek. Geleidelijk aan begon Wynants dansbewegingen te zien als visuele patronen en zag ze hoe die verbonden zijn met emotionele expressie. Vervolgens werd ze eveneens aangetrokken tot de fotografie en raakte ze geïntrigeerd door de manier waarop beelden van het menselijk lichaam in de maatschappij worden geconceptualiseerd. Tijdens haar studie fotografie aan LUCA School of Arts in Brussel verfijnde ze langzaam haar passie voor de beeldtaal van het menselijk lichaam.
De inherente elegantie van het menselijk lichaam en zijn fysieke beperkingen staan centraal in het artistieke werk van Marie Wynants. Ze haalt personages voor de lens die haar fascineren, gaat in zee met muzikanten met een persoonlijkheid en regisseert daarnaast ook videoclips. Naast haar shoots voor tijdschriften als Vogue, Elle en Numéro, wordt Marie Wynants vooral geprezen voor haar iconische portretten van artiesten als Charlotte de Witte, Angèle en Oscar & The Wolf. Ze maakt daarbij gebruik van haar ervaringen als danser om haar onderwerpen te regisseren en zo ook haar eigen realiteit uit te drukken. Meer nog: haar achtergrond in hedendaagse dans oefent niet alleen een constante invloed uit op haar oeuvre, hij heeft bovendien haar persoonlijkheid gevormd – als fotograaf, maar ook als mens.