De tweede Internationale Fotobiënnale Oostende zal duidelijk in het straatbeeld te zien zijn. Maar ze zoekt eveneens de intimiteit op van musea, galeries, kerken, boten en een fort in de duinen. Een overzicht!
Fort Napoleon en Mu.ZEE dienen als vertrekpunt van de Internationale Fotobiënnale Oostende. De eerste pakt uit met een omvangrijke overzichtstentoonstelling van de Amerikaanse topfotograaf Joel-Peter Witkin, maar heeft daarnaast ook oog voor het werk van Jenny Ymker, Olivier Valsecchi en het Belgische fotografenduo Tony Le Duc en Diane Hendrikx. Alle vijf zijn tonen ze op hun eigen manier de link met andere kunstvormen in hun fototentoonstelling.
Hetzelfde geldt voor Aglaia Konrad, die gefascineerd is door de effecten van globalisering en homogenisering op de (groot)stedelijke ruimte. Voor de ruimtes in Mu.ZEE ontwikkelt ze, naast een nieuwe serie foto’s, een ruimtelijke installatie vertrekkende vanuit de architectuur van de tentoonstellingsruimte.
Een combi-ticket geeft je toegang tot alle indoorlocaties in de stad. Zoals het James Ensorhuis, waar werk te zien is van de Belgische jonge fotograaf Athos Burez en rising star Marie Wynants.
In de Anglicaanse kerk stelt Julia Fullerton-Batten dan weer haar verleidelijke en geheimzinnige foto’s tentoon, en Giannina Ottiker en Karel Mus nemen hun intrek in Peperbusse.
Ten slotte nemen ook zes galeries deel aan de biënnale met werk van Joel-Peter Witkin, Bart Ramakers, Kjetil Karlsen, Lieven Lefere, Guda Koster, Rami Hara en Luc Gatwa. AHWNN Gallery zet zijn deuren open voor het werk van vijf beloftevolle jonge fotografen: Hannah Moens, Jyoti Dresselaers, Luana Masala, Nick Verhaeghe en Neoza Goffin.
Toegang tot de galeries is vanzelfsprekend gratis. Voor alle andere binnenlocaties dien je een ticket te kopen.